Hur kan barnens mobil hålla längre? 3 tips som fungerar

Barn och ungdomar, precis som vuxna har en tendens att avverka mobiltelefoner på löpande band. Trots allt sker en olycka lätt och att köpa ny mobil kan vara en stor utgift.

Det behöver inte kosta mycket att förebygga skador med rätt hjälpmedel. Här kommer tre tips på hur du kan öka mobilens livslängd.

1. Skal och skärmskydd som tål lite extra

Att köpa ett bra skal och skärmskydd ett av de bästa sätten att få mobilen att klara sig längre. Ett mobilskal för iPhone kostar inte mycket. För under 100 kronor kan du hitta både snygga och funktionella skal.

Det finns skal som klarar till och med riktigt tuffa utmaningar för aktiva ungdomar. I kombination med ett tåligt skärmskydd minskar risken avsevärt för att mobilen ska gå sönder.

2. Appar som hittar telefonen från en annan enhet

Nästan alla moderna mobiler är kompatibla med appar som lokaliserar telefonen. Perfekt i händelse av att man slarvar bort dem. iPhone har funktionen Find My iPhone som används med iCloud. Google har en liknande tjänst som heter Find My Device som fungerar med de flesta Android-mobiler. Det är bara att aktivera och synka mobilerna så är det lätt att hitta dem igen.

3. Förebygg fuktskador

Fuktskador går att förebygga till viss del genom att använda speciella fuktskydd. Ett alternativ är också att välja en mobil till barn och ungdomar som har en högre IP-klassning. IP är en förkortning av International Protection och är en internationell betäckning.

Elsäkerhetsverket skriver om bland annat vad respektive IP-klassning klara att utsättas för. Vissa mobiler klarar till och med av att tappas i vatten utan att gå sönder.