Ungdomars tankar om skönhet

Alla har en önskan om att vara snygga. Att se bra ut och trivas med sig själv. Ungdomar har ofta en väldigt stark känsla för det här ämnet. De är noga med hur de klär sig och vill inte ens gå utanför dörren om de inte har de rätta kläderna. För många är det en fas som går över, medan andra fortsätter ungefär på samma sätt hela livet. Inom vissa gränser finns det utrymme för flera olika åsikter när det kommer till skönhet.

Som förälder kan du göra mycket för att redan från en ung ålder lära ditt barn om vad verklig skönhet är. Det är okej att klä sig fint, använda smycken och så småningom sminka sig. Samtidigt bör de lära sig på ett praktiskt sätt att det viktiga är den inre personen. Det här är något som de vuxna i barnets liv inte bara kan predika om. De måste leva som de lär, och tro på sina egna principer.

Använda smink för att befästa din personlighet

En del börjar använda smink ganska tidigt. För det mesta handlar det om nagellack. Speciellt om mamman målar naglarna, då är det något som hänger ihop med att vara vuxen. Eller så kanske det är ett äldre syskon eller någon annan i umgängeskretsen. Barn tycker ofta det är fint med smink av olika slag. Det är populärt med nagellack i alla åldrar.

Samtidigt kan just smink vara ett sätt att visa samhörighet med en viss grupp. I tonåren är det vanligt att börja älska svart smink, och en del har det överallt. Från naglar till läppstick. Vad du än tycker om det så ger det ibland en känsla av samhörighet eller individualism. Koncept som är bra i sig själva. En del använder nagellack för att visa vad de tycker.

Lära sig skönhetens grunder

I en undersökning där ungdomar intervjuades om skönhet och ideal kom det fram att det inte alltid är så lätt. De är starkt påverkade av samhället omkring dem och sociala medier. Om du har fel kläder på dig framstår du som nördig och kan bli mobbad. Men eftersom modet skiftar snabbt är det inte så enkelt att hänga med. Därför är det bra om de kan ha en egen åsikt, och stå för den. Aftonbladet skriver om fyra-åringen som älskar nagellack.

Naturligtvis är det inte alls lätt för tonåringar att stå upp för sina principer. De behöver ofta den där gruppkänslan, och de vill inte vara annorlunda. Därför är det viktigt att låta dem göra vad de vill, inom de redan nämnda ramarna. Samtidigt som de kan måla naglarna och ha vissa kläder måste de också se i praktiken vad inre skönhet handlar om.