Så skaffar du ett sommarjobb

Att skaffa ett sommarjobb är något som många ungdomar drömmer om. Tyvärr är det inte alla som lyckas skaffa ett sådant, vissa blir utan. Trots att processen att skaffa ett sommarjobb inte är speciellt komplicerad är det ingen garanti för att få ett jobb. Det gäller att använda sig av flera metoder samtidigt för att öka chanserna till ett jobb.

Kombinera olika metoder för att få ett sommarjobb

Nu för tiden läggs det ut mängder av jobbannonser på internet varje dag. Det finns många hemsidor som annonserar jobb dagligen. Ofta kan man sortera efter “sommarjobb” och få upp mängder av resultat. Det är kanske det vanligaste tillvägagångssättet att skaffa ett sommarjobb nu för tiden. Googla på “sommarjobb + din kommun) och titta igenom resultaten.

Många sajter låter dig bevaka när nya passande jobb kommer in vilket är en smart funktion om du är ute i god tid och vill maximera dina chanser. Det går även bra att kontakta arbetsgivare direkt om du vet att vissa arbetsplatser alltid brukar ta in sommarjobbare. Notera att vissa sommarjobb kräver viss typ av erfarenhet och kan vara svårt att få som ungdom. Det finns dock många arbetsplatser så som caféer och restauranger som gärna tar in skolungdomar för sommarjobb. Ett annat tillvägagångssätt är att gå direkt till din kommun och kolla vilka sommarjobb de erbjuder.

Lägg ner mycket krut på din ansökan

Sök så många jobb du kan för att maximera dina chanser att få ett sommarjobb. Lägg ner mycket krut och energi på din ansökan så du sticker ut från mängden av alla ansökningar. Ansökan ska i de allra flesta fall både vara ett personligt brev och ett cv eller meritförteckning. När du skriver ditt personliga brev bör du kika på arbetsbeskrivningen i jobbannonsen.

• Vad söker de efter?
  • Vilka egenskaper efterfrågas för jobbet?

Förklara varför du passar för just det jobbet genom att inkludera egenskaper som matchar vad de efterfrågar. Koppla gärna ihop det med dina egna erfarenhet och meriter för att visa på din kompetens och erfarenhet inom den branschen eller området. Ditt cv ska kort beskriva dina meriter och erfarenhet. Det finns guider och tips på internet att ta del av gällande hur du på bästa sätt ska formulera ditt cv. Tänk på att många arbetsgivare har mängder av cv:n att läsa igenom varje dag. Se till att få med det mest relevanta först då chansen är stor att arbetsgivaren inte läser igenom hela cv:t annars.