Så här kan du välja rätt utbildning

När du går sista året i grundskolan är det dags att börja fundera på vilket program du ska välja på gymnasiet. För vissa är det självklart vilket program de ska gå, eftersom de redan vet vad de vill fortsätta att studera till på högskolan/universitetet. Vissa yrken som läkare och juridiska yrken som funnits i generationer tillbaka i familjen, brukar även fortsätta i nedstigande led. Nedanstående text är till dig som inte vet vad du ska utbilda dig till, du kommer att få fem tips på hur du väljer rätt utbildning.

1. Praktikperioder i grundskolan

Det förekommer alltid några veckors praktik när du går i grundskolan. Ett bra tips är att då prova på att besöka en arbetsplats som du varit nyfiken på länge, kanske till och med haft tankar på att det är det du vill syssla med i framtiden. Det kan vara praktiska arbeten som elektriker, snickare, VVS-montör med mera. Om du känner för att prova på att arbeta med ett teoretiskt yrke, till exempel inom kontor, handel, bank etcetera, är det bra att prova på det. Antingen tycker du att det jobbet verkar passa dig perfekt och du vill gå ett passande programmet på gymnasiet, som ger dig grundläggande kunskaper för fortsatta studier, eller så upptäckte du att detta inte alls var ett yrke som kommer att passa.

2. Yrkesvägledare

Det finns en yrkesvägledare som du kan boka möte med, både på högstadiet och gymnasiet. Om du vill få hjälp av en sådan person är det bra om du skriver upp massor med frågor om alla yrken du är intresserad av. Då kan han/hon hjälpa dig med rätt program på gymnasiet, högskola eller universitet. Om du exempelvis vill bli stridsflygare, finns vissa kriterier som du måste uppfylla, som exempelvis att ha bra syn. Av yrkesvägledaren kan du få broschyrer om alla möjliga arbeten, som du kan läsa i lugn och ro.

3. Sommarjobb

I mån och plats får många ungdomar sommarjobb inom olika områden. Det kan vara parkarbetare, inom vården, restauranger och andra platser. Först och främst bör du söka ett sommarjobb utifrån dina egna önskemål och hoppas att du får ett sådant.

4. Praktisera hos en anhörig

Om du har släktingar som arbetar inom olika områden, som du tycker verkar spännande, då kan du fråga din släkting om du kan få vara med och se hur det går till på den arbetsplatsen. Det kan vara ett avgörande besök för att hitta rätt utbildning.

5. Praktisk- eller teoretisk lagd

Alla är vi olika; en del älskar att arbeta med praktiska saker, som måla, dansa, spela teater med mera, medan andra är mer teoretiskt lagda med favoritämnen som exempelvis fysik, matte och kemi. Då är det bra att välja gymnasieprogram utifrån det.