Så här gör du hemmet hundvänligt

Om du ska skaffa en valp eller adoptera en äldre hund så måste du göra ditt hem hundvänligt. En äldre hund har säkert någon form av lydnadstränad i grunden. Men en valp måste skyddas mot olyckor och läras vad som är rätt och fel beteende i hemmet. Här kommer lite tips för dig som vill hundsäkra ditt hem:

Staket och grindar

En del hundar är mer rymningsbenägna än andra, men det är alltid viktigt att säkra bostaden så att hunden inte kan ge sig iväg. Ska hunden vara själv i trädgården kan det vara bra att ha en hundgård, eller åtminstone se till att staket och grindar är rymningssäkra.

Hundar är bra på att trycka sig igenom trånga utrymmen och gräva sig under staket, så se till att det inte finns några utrymmen under staketet och att det gärna är nedgrävt en bit.

Hundgrindar är praktiska

Om det finns vissa rum som du inte vill att din hund ska vara i, eller som han bara ska vara i, så är hundgrindar eller barngrindar väldigt praktiska. Det kan till exempel vara så att hunden bara får vara på nedervåningen och då kan du sätta en grind framför trappan. Efter ett tag lär sig hunden att den inte får vara där uppe och då kan du ta bort den.

Skapa en hundhörna

Det är en bra idé att ha en liten hörna för hunden där bara den får vistas. Det ger en trygghet och låter hunden ha lite privatliv, vilket är extra viktigt om det finns barn i hemmet. Lägg ut en hundbädd i hörnan, men inte matskålar eller leksaker – hörnan ska vara för avslappning och inte aktivitet.

Glöm aldrig försäkringen

En försäkring är a och o när det kommer till hundar, för veterinärräkningar kan bli dyra utan det. Dessutom har många hundar problem med tänderna, lederna och andra medfödda problem som måste behandlas eller förbyggas regelbundet.

Ett tips är att läsa mer om olika försäkringar hos https://hundförsäkringar.nu/ för att hitta en som passar din hund. En bra veterinärräkning behöver inte kosta mycket, men den kan spara mycket pengar på lång sikt.