Inredningstips för ett lugnare hem

Problem med stress? Då finns det inredningstips att ta till sig för att få en lugnare tillvaro i hemmet. Ett hem som skapar lugn smittar av sig och kan ha positiva effekter på många sätt när det kommer till stress. Kommer du exempelvis hem till ett kaos så är risken stor att det triggar igång stressen och det blir svårt att komma till ro.

Inredningstips för en lugnare tillvaro i hemmet

Ordning och reda gör mycket för tillvaron i hemmet och medför att stressnivåerna går ner efter exempelvis en stressig dag i skolan. Andra tilltagande som kan tas i bemärkelse är att bjuda in naturen i hemmet. Alltså inreda med blommor, växter i samrörelse med ett litet träd i form av ett bonsai träd exempelvis. Här finns det rum för att använda sig av sin egna fantasi och skapa det som passar en själv och som du fattar tycke för. Växter och grönska mår vi bra av både utomhus och inomhus vilket ger oss en lugnande effekt.

Hallen

Första inblicken av hemmet, alltså hallen, är också en viktig del av hemmet. Är hallen i ordning med en inredning som välkomnar dig på ett bra sätt kommer det även skapa lugn. Hallen är det första vi lägger märke till i hemmet och därav är den en viktig del för helheten. Att använda sig av rätt belysning kan även det ge sinnesro. Skarpa lampor med direkt ljus är inget att föredra utan då är det bättre med lampor som du själv kan reglera till den skärpan du vill. Andra lampor med färg kan också vara ett alternativ till sovrummet exempelvis. Vilken färg rummen är målade/tapetserade i kan också ha en effekt på lugnet i hemmet. De färgerna som sägs ha en lugnande effekt är grått, vitt, beige, blått samt grönt. I Sverige har vi alla årstiderna att förhålla oss till och därav kan det vara trevligt att ha en touch av dessa årstider i hemmet. Att matcha färger med årstiderna samt dekorera om i hemmet för att ge det en ton av en viss årstid.

Förutom inredningen finns det knep för att få ner pulsen och skapa mindre stress inom sig. Genom att ta flertalet djupa andetag så kommer du känna av ett inre lugn. Detta kan vara en bra sak att ta till sig oavsett om du är i skolan eller i hemmet och är inget som tar lång tid och kan göras när som.