Den så viktiga fritiden

Både barn och vuxna lever ganska upptagna liv nu för tiden. Många barn vistas på dagis långa timmar, de lite större syskonen går i skolan. Vuxna jobbar hel-eller deltid, men i de flesta familjer är båda föräldrarna yrkesverksamma på något sätt. Hur gör du då för att ladda batterierna? Vad kan hjälpa de unga att känna sig avslappnade och redo för måndagen igen?

Ett bra sätt är genom att ge dem en aktiv fritid. Det låter kanske motsägandes, eftersom de redan tillbringar så många timmar i skolan. Men när de är lediga, på eftermiddagar och helger, har de möjligheten att göra sådant de tycker om. Och det är verkligen uppfriskande. Inte bara för barnen, men också för de som är vuxna. Att få välja vilka aktiviteter du ska delta i är något som tilltalar både unga och gamla.

Dela din fritid med djuren

Det är alltid bra för barn att ha kontakt med djur. Dels sina egna husdjur, det gör stor skillnad om du har hund eller katt. Kanske ett marsvin eller hamster som är barnets eget. Men även att låta dem få lära känna andra, lite större djur. Som hästar, till exempel. Ridlektioner kan vara en bra present.

Ridning är en sport där du tränar både kropp och sinne. Du lär dig styra hästen, vilket kan vara en skön känsla för barnen. I de flesta sammanhang måste de göra som de blir tillsagda. Men när de rider är det de som bestämmer vart kosan ska gå. Mer eller mindre. Många barn tycker om hästar och vill lära sig rida.

Samtidigt så är ridning en sport där du måste anstränga dig och träna upp musklerna. Det är bra för både barn och vuxna att röra på sig. Att motionera på olika sätt, och vad kan då vara bättre än att rida. Förutom att du kommer ut i skog och mark, i alla fall om du bor ute på landet. Till en början kanske de tränar upp barnen i ridhuset. Men sedan är det alltid roligt att gå ut på stigar, till stranden eller någon annanstans i närheten.

Förvandla fritiden till ditt jobb

Ibland blir du så duktig på det du sysslar med på fritiden att du fortsätter att jobba med det.  Eller så leder det ena till det andra, du lär känna ett område som bjuder på flera möjligheter. Göteborgs-Posten skriver om flickan som växte upp med hästar och valde det som yrke. Det börjar med att du rider ibland och slutar med att du tillverkar sadlar. En härlig start på ett lukrativt och tillfredsställande yrkesliv.

Nu är det ju inte alltid som du kan jobba med sådant du gör på fritiden. Båda sakerna är dock viktiga för de flesta. Både skola och jobb, det du sysslar med på dagarna. Men även den tid då du väljer vad du ska göra. Som att rida, måla, cykla, simma eller något annat som du trivs med.